Friday, April 16, 2010

Memori Masa Kecilku..


Angsa..oh angsa..
Haa..mesti korang tertanya2 nape pulak ler ada cik angsa ni..ada ternak angsa ke?..haha actually ada kenangan dgn cik angsa ni..dulu Iza duk kt kg melayu majidee..best ooo..duk situ ramai kawan..dan paling best byk kenangan..umur 9thn Iza dh pandai pegi pasar beli sayur..lg satu blh thn nakal..korang caya x masa kecik Iza penah panjat btg paip air yg bsr & pjg tu..alah mcm pub or saj punya paip tu..Iza jln sepanjang paip tu dgn sorang kwn baik yg blh thn nakal juga..ada 2 btg paip kt situ..so lumbalah sape sampai dulu..tp dh tua ni bila fikir blk apsallah bodohnya aku ni..kalaulah jatuhh..

Eh lupa plak pasal angsa ni..oklah masa sek rendah dulu Iza pegi balik jln kaki je..jauh tau..pendekkan cite masa blk sekolah Iza blk dgn 2 member lg Tumisah & Hajar..kitaorang jlnlah sambil borak2..masa tu darjah 4 rasanya..sampai satu umah ni tetiba ada plak cik angsa 3ekor sblh kitaorg..masa tu dlm hati hai jgnlah angsa ni kacau..tp geram betul dgn si Hajar ni..korang tau dia buat apa..dia nyakat pulak si angsa ni.."angg..angg..angg.."apalg angsa tu pun nyaut blk..lg kuat "anggg..anggg.." dlm hati bdk ni mmg cari psl..kitaorang pun jln slow2..tetiba je angsa tu kejar kitaorg..makkk!!apalg pecutlah..lintang-pukang kitaorang lari..yg klakarnya tiap sorang kena kejar sekor angsa..amik ko..rasakan..Iza lari msuk kt laman umah org..(nasib baik tuan umah x nampak)si Tumisah dah jauh ke dpn..si Hajar pulak patah blk..yg bengangnya adalah 3org brader tnb tgh betulkan tiang letrik kt dpn kitaorg tu ketawakan je..cis..bknnya nk tolong halau..menggigil juga dibuatnya..bila angsa tu dah xde barulah Iza kuar & blk umah tp member lg 2 tu ntah ilang kemana..
lantaklah..soknya kitaorg pun basuh ler si Hajar ni.."tulah engkau sapa suh kacau angsa tu..ha padan muka kita..kah..kah..kah.."sejak ari tu kalau nampak angsa sanggup ikut jln jauh..cukuplah skali kena kejar..tobat dh..


Kena Kejar Ayamlah Pulok
Ini plak cite pasal mak ayam dgn anak2nya..but it's not a story about mak ayam yg 'tutt..'tu yek. Ni pun cite psl kena kejar juga..x abis2 aku ni kena kejar je..masa ni Iza dlm darjah 3 or 4..lbh kuranglh..dulu masa stay kt kg melayu Iza tgl kt umah sewa..umah kayu campur batu..kt situ ada 4bj umah..tp yg x bestnya bilik air dgn tandas kena kongsi sbb dia ltk kt luar umah..so bila nk memerut je terpaksa bawa air dlm baldi dr bilik mandi sampai tandas..jauh juga jarak dia..satu ari tu spt biasa Iza nk membuang hajat..isilah air sebaldi..so Iza bawalah dgn terhoyong-hayang..mana xnya berat tau..tiba tgh jln adalah pulak mak ayam ni tgh siar2 dgn anak2 dia..so Iza stoplah dulu ingat nk bg dia jln dulu..tp rupanya dia lepak pulak kt tepi tpt laluan nk ke tandas ni..Iza mmg tau ayam ni a bit fierce..ishh..ayam ni menyibuk pulak kt sini..aku dahlah x thn ni..kalau ko nak kejar tunggulah aku settlekan hajat ni dulu..disebabkan keadaan perut yg dah kritikal..Iza pun nekadlah nk jln & buat x tau je kt ayam ni..skali baru 2 step ayam ni dh naikkan kepak dia..
alamakk..ingat nk cepat sampai Iza larilah..ghupanya dia kejarr..makk!!!..(mak juga kena panggil)Iza pun lari patah balik..sambil terpekik-terlolong (he..he..mesti jiran2 & kawasan yg sewaktu dgnnya terkejut beruk)masa tu sempat toleh belakang..
ish..rasanya lg 1 inci je paruh dia dh nk gigit betis Iza ni..fuhh..nasib baik sempat naik umah balik..tensen tul..baldi ntah ke mana..nk memerut pun terbantut..terus hilang sakit perut..kurang asam betul ayam tu..ikutkan hati nk sembelih je..bila masuk umah mak pun terkejut..yelah ingatkan apalah tetiba terjerit2..rupa2nya kena kejar ayam..kena ketawakan jelah..terus hilang mood ari tu..tp disebabkan ayam tu..sampai sekarang Iza mmg takut nk dkt dgn mak ayam dgn anak2 dia..nasib2

No comments:

Post a Comment